Sähköperämoottorin huolto

Sähköperämoottorin huolto

Sähköperämoottorin säännöllinen huolto on tärkeää, jotta moottori pysyy hyvässä kunnossa. Tyypillisesti  huolto on hyvä tehdä 100 tunnin jatkuvan tai kausiluonteisen käytön jälkeen, erityisesti meriajon jälkeen.

Se voi kuitenkin olla haaste ensikertalaisille veneenomistajille, joilla ei ehkä ole aiemmin kokemusta perämoottorin huoltokokemuksesta. Perämoottorin huolto voi olla hankalaa eri mallien ja tuotemerkkien välillä erilaisten mallien ja komponenttien vuoksi.

Hyvä uutinen on, että sähköperämoottorin huolto on tehty helpoksi sähköperämoottorin omistajille. Sähköperämoottori on varustettu "huoltovapaalla" suunnittelulla.

Tässä blogissa käymme läpi, kuinka sähkökäyttöinen perämoottori huolletaan, moottorin huollon vuosittainen aikataulu ja tarkistuslistan.  Lisäksi listaamme huollon aiheuttamat kustannukset.

Lisäksi puhumme siitä, kuinka moottorin huoltovapaus on mahdollista sähkömoottoreilla.

Sähköperämoottorin huolto: Yksinkertainen rutiini ja tarkistuslista

Joten miten sähköperämoottorin huolto tehdään? Kuinka usein sinun pitäisi huoltaa moottoriasi?

Itse asiassa perämoottorin huolto on melko helppoa, jos kyseessä sähköperämoottori.

Voit unohtaa vaihdeöljyjen, suodattimien, sytytystulppien vaihtamisen, käyttöakselin voitelun, kaikkien tarvittavien tuotteiden ostamisen, säännöllisen perämoottorihuollon päivämäärän laskemisen, suuren huoltolaskun maksamisen vuosittain.

Periaatteessa ainoat asiat, joista sinun on huolehdittava, ovat potkuri ja anodi.

Tässä on uloimman huollon tarkistuslista käyttöä varten ottamalla ePropulsion Navy Evon esimerkkinä:

Kohta

50 tuntia (3 kuukautta)

100 tuntia (6 kuukautta)

200 tuntia (12 kuukautta)

Anodi

Tarkista

Tarkista

Vaihda tarvittaessa

Potkuri ja tappi

Tarkistaa

Tarkistaa

Vaihda tarvittaessa

Mitä tulee perämoottorin tarkistukseen ja vaihtohuoltoon, se on helppo tehtävä, jonka kuka tahansa voi suorittaa riippumatta siitä, oletko tekninen tai et:

Esimerkiksi perämoottorin huollon tarkistuslista sisältää:

  • Tarkista potkurin terät kulumisen, kavitaation eroosion ja muiden vaurioiden varalta
  • Tarkista tappi kulumisen ja vaurioiden varalta
  • Tarkista, onko potkurin ympärillä vesikasveja, kalaverkkoa tai siimalankaa

Jos anodi on vaihdettava veneen moottorien huollon aikana, voit tehdä sen itse noudattamalla käyttöohjeen helppoja vaiheita:

ePropulsion Navy Evo anodin vaihto

Joissakin sähkökäyttöisissä perämoottorimalleissa voi olla tarpeen rasvata osia huollon aikana sisäosien vaihtelevan rakenteen vuoksi. Mutta ei hätää, se voidaan tehdä myös helposti itse ohjekirjan ohjeiden avulla.

Perämoottorin huoltokustannukset

Bensiinikäyttöisten perämoottorien huolto on pitkäaikainen kustannus, joka voi lisätä merkittävästi kustannuksia ajan myötä, jos haluat pitää moottorin hyvässä kunnossa ja pidentää moottorin käyttöikää.

Perämoottorin huollon tekeminen itse voi aiheuttaa päänsärkyä. Huoltoon kuuluu kaikkien tarvittavien tuotteiden hankkiminen ja yksityiskohtaisen tarkistuslistan läpikäymiseen.

Jälleenmyyjien puoleen kääntyminen maksaa.

Kun olet keskustellut useiden jälleenmyyjien kanssa ympäri kaupunkia ja saanut tarjouksia heidän vuosihuoltonsa "erikoisuuksista", jotka sisältävät lukuisia tarvikkeita, saatat olla hämmentynyt siitä, kuinka paljon todella tarvitaan.

Sitä vastoin sähkömoottoreiden huoltokustannukset on paljon helpompi laskea perämoottorin huollon yksinkertaisuuden ansiosta.

Jos olet valmis tekemään oman huollon, ainoat asiat, jotka on huolehdittava perämoottorin huoltotarkastuksen aikana, ovat anodi, potkuri ja murtosokka jotka on saatavilla suoraan verkkokaupasta.

Huoltovapaus: miten teemme sen

Kun olet oppinut sähköisten venemoottoreiden säännöllisen huollon, saatat ihmetellä, ovatko huoltovapaat sähkömoottorit luotettavia:

Mikä mahdollisti kaikkien perämoottorien huolto-ongelmien poistamisen?

Ydinteknologioita/ratkaisuja ovat seuraavat asiat:

#1. 100% sähkökäyttö

Sähkökäyttöisessä laitteessa on hämmästyttävän yksinkertainen ja luotettava rakenne, jossa on paljon vähemmän osia, ei sylinteriä, ei öljypumppua, ei kaasutinta. Ja tämä on ensisijainen syy siihen, miksi sähköperämoottorin huolto on paljon helpompaa kuin bensiinimoottorin huolto.

#2. Harjaton DC-moottori

Harjattoman tasavirtamoottorin käyttöikä on noin 10 kertaa pidempi kuin harjallisen moottorin, joka kulkee yleensä keskimäärin 1 000–3 000 tuntia.

#3. Suoraveto

Suoraveto tarkoittaa, että potkuri vie suoraan moottorista tulevan tehon ilman vähennyksiä, kuten vaihteistoa. Vähemmän liikkuvia osia tarkoittaa, että on vähemmän osia, jotka ovat alttiita vikaantumiselle, mikä vähentää huomattavasti vaiheita sähköperämoottorin huollossa.