Kuinka teemme perämoottorista korroosionkestävän?

Suolaisessa vedessä korroosiosuojalla todella on merkitystä perämoottorisi käyttöiän kannalta. Tavallisesti perämoottorissa voi tapahtua kahdenlaista korroosiota. Ne ovat kemiallinen korroosio kostealle ympäristölle alttiina oleva metallimateriaali ja sähkökemiallinen korroosio kahden metallin välinen pintakontakti. Jotta jokainen Spirit sähköperämoottori olisi todella korroosionkestävä, on niissä useita eri ratkaisuja ja tekniikoita korroosionestoon.
Kemiallisen korroosion estäminen
- Pohjamateriaali
Oikean perusmateriaalin valinta on aina ensimmäinen askel. Alayksikön kotelo, puristin ja akseli (jossa usein esiintyy kemiallista korroosiota), ovat kaikki rakennettu merikäyttöön soveltuvasta alumiiniseoksesta. Kun alumiinipinnat ovat tekemisissä ilman kanssa, muodostuu ohut näkymätön oksidikuori, joka suojaa metallia lisähapettumiselta. Tämä itsesuojaus ominaisuus antaa alumiinille korkean korroosiosuojauksen.
- Suojapinnoite
Pinnoite toimii ikään kuin panssarina alumiinirungolle antaen sille paremman korroosiokestävyyden. Alumiiniseoksessa käytämme ensin anodista oksidipinnoitetta joka jauhemaalataan runkoon. Suojapinnoitteita on kaksi. Lisäksi moottorin kotelo ja runko on hiekkapuhallettu ennen pinnoitusta, tarkoituksena on puhdistaa ja luoda pinta, jossa kaksi suojapinnoitetta pysyvät paremmin.
ePropulsion pod -asemat ja Spirit 1.0 RS21 -taajuusmuuttaja vaativat enemmän korroosionkestävää suojausta. Kova anodinen hapetuspinnoite ja teflonpinnoite antavat korroosiosuojauksen jolla pod -asemat ja Spirit 1.0 RS21 -taajuusmuuttaja antavat hyvän korroosiosuojan.

- Metalliliitin
Liittimen kestävyyden parantamiseksi Spirit 1.0 Plus:ssa on metalliliitin virtajohdon ja akun välillä. Pohjamateriaali on ruostumatonta terästä, ja liittimeen käytetään PVD-prosessointia (Physical vapour deposition). PVD-pinnoite on kovempi ja korroosion kestävämpi kuin galvanoidut pinnoitteet. Liitin kestää satoja liittämis- ja irroituskertoja ilman pelkoa rikkoutumisesta.
Sähkökemiallisen korroosion estäminen
Jokaisessa perämoottorissamme on uhrautuvat sinkkianodit. Se on perus korroosioestomenetelmä. Spirit 1.0 Plus:n rungossa on yhteensä 4 sinkkianodia.
Kaksi vinkkiä
- Perämoottoria ei ole tarkoitus säilyttää pitkiä aikoja potkuri vedessä. Mieluiten nosta potkuri vedestä jokaisen käytön jälkeen. Jos käytät moottoria suolavedessä, pyri huuhtelemaan moottori ja potkuri puhtaalla vedellä jokaisen käyttökerran jälkeen.
- Vältä naarmuja, jotka voivat vahingoittaa pintamateriaalia. Jos laitteeseen tulee naarmuja tai maalivaurioita, ota yhteyttä jälleenmyyjään tarkastusta varten. On hyvä tehdä vahinkojen arviointi ja mahdolliset korjaukset heti tapahtuneen jälkeen.